Brev:
Manglende lyst til skemad - 7 mdr.
5. september 2016
Alder:
7 mdr.
Manglende lyst til skemad - 7 mdr.
Kære Helen
Som nævnt har vores datter været igang med skemad i lang tid, og det gik faktisk godt - hun spiste fint af både grød og mos. De sidste tre ugers tid har hun dog ikke rigtig villet spise andet end mme. I starten tænkte vi, at det var varmen, og nu er hun ved at få sin første tand, men det har været rimelig konstant. Hun bliver også pludselig meget sur, når vi sætter hende i stolen og giver hende hagesmæk på osv. (men hun bliver også sur, når jeg tørrer hende af bagefter). Jeg har øget dosen af mælk for at hun ikke skulle gå sulten i seng, men ved ikke, om det er en fejl og har taget appetitten fra hende?
Hun er en meget selvstændig pige, og vil gerne sidde og øve sig med skeen, men der kommer ikke noget ind. Hun kan også godt lide at gnave i brød, frugt og grønt. Jeg overvejer lidt, om vi bare skal gå over til ren fingermad (ala BLW), men er lidt nervøs for hendes kosts næringsindhold, hvis hun nærmest kun lever af mme?
Hun spiser fire måltider om dagen og fem flasker, inden hun sover, og efter følgende plan:
5:00: Drømmeflaske
7:00: Morgenmad (grød)
9:00: Flaske inden lur
11:30: Frokost (mos eller øllebrød efterfulgt af grøntsagshapsere)
13:00: Frugt
14:00: Flaske inden lur
16:30: Mellemmåltid (grønt og brødhapser eller mos)
18:00: Aftensmad (grov mos ofte med noget af vores mad i f.eks. kød, fisk, eller sauce. efterfølgende får hun hapser - som regel noget grønt)
19:30: Flaske inden søvn
00:00: Drømmeflaske.
Skal vi bare se tiden an og blive ved at tilbyde skemad, eller vil du anbefale at vi ændrer noget?
Vi har nu også fået et andet problem: Hun har de sidste måneder været rigtig god til at falde i søvn stille og roligt, men hurtigt og uden gråd, men nu er hun begyndt at vende sig om på maven, så snart hun sover, og hun vågner af det. Det er ikke et problem om dagen, for der har hun sele på i vognen. Om aftenen prøver jeg med en hånd på hendes mave lidt forsigtigt at forhindre det, men uden meget held (jeg ligger i min seng ved siden af hendes bedside crib og giver mælk og putter, indtil hun sover). Det tager derfor nu op mod en time, før hun sover. Er det bare en fase, eller er der noget, vi kan gøre?
Jeg ser frem til at høre fra dig!