Manglende lyst til skemad - 7 mdr.

5. september 2016

Alder:
7 mdr.

Manglende lyst til skemad - 7 mdr.

Kære Helen

Som nævnt har vores datter været igang med skemad i lang tid, og det gik faktisk godt - hun spiste fint af både grød og mos. De sidste tre ugers tid har hun dog ikke rigtig villet spise andet end mme. I starten tænkte vi, at det var varmen, og nu er hun ved at få sin første tand, men det har været rimelig konstant. Hun bliver også pludselig meget sur, når vi sætter hende i stolen og giver hende hagesmæk på osv. (men hun bliver også sur, når jeg tørrer hende af bagefter). Jeg har øget dosen af mælk for at hun ikke skulle gå sulten i seng, men ved ikke, om det er en fejl og har taget appetitten fra hende?

Hun er en meget selvstændig pige, og vil gerne sidde og øve sig med skeen, men der kommer ikke noget ind. Hun kan også godt lide at gnave i brød, frugt og grønt. Jeg overvejer lidt, om vi bare skal gå over til ren fingermad (ala BLW), men er lidt nervøs for hendes kosts næringsindhold, hvis hun nærmest kun lever af mme?

Hun spiser fire måltider om dagen og fem flasker, inden hun sover, og efter følgende plan:
5:00: Drømmeflaske
7:00: Morgenmad (grød)
9:00: Flaske inden ...

Annonce

... lur
11:30: Frokost (mos eller øllebrød efterfulgt af grøntsagshapsere)
13:00: Frugt
14:00: Flaske inden lur
16:30: Mellemmåltid (grønt og brødhapser eller mos)
18:00: Aftensmad (grov mos ofte med noget af vores mad i f.eks. kød, fisk, eller sauce. efterfølgende får hun hapser - som regel noget grønt)
19:30: Flaske inden søvn
00:00: Drømmeflaske.

Skal vi bare se tiden an og blive ved at tilbyde skemad, eller vil du anbefale at vi ændrer noget?

Vi har nu også fået et andet problem: Hun har de sidste måneder været rigtig god til at falde i søvn stille og roligt, men hurtigt og uden gråd, men nu er hun begyndt at vende sig om på maven, så snart hun sover, og hun vågner af det. Det er ikke et problem om dagen, for der har hun sele på i vognen. Om aftenen prøver jeg med en hånd på hendes mave lidt forsigtigt at forhindre det, men uden meget held (jeg ligger i min seng ved siden af hendes bedside crib og giver mælk og putter, indtil hun sover). Det tager derfor nu op mod en time, før hun sover. Er det bare en fase, eller er der noget, vi kan gøre?

Jeg ser frem til at høre fra dig!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor